Tjugan – lättläst

tjugan

Tjugan är skriven av Mårten Melin och tillhör kategorin Lättläst.

Tjugo kronor är inte mycket.
Men ibland är det precis allt.

Berättarjaget i Tjugan ger en tjuga till kvinnan som tigger på gatan. Men när resten av pengarna blir stulna av en ficktjuv står berättarjaget utan pengar till julklappar.

Nu blir det problematiskt. Ska hen kräva tillbaka tjugan av tiggerskan? Eller går saker och ting att lösa på annat sätt?

Mårten Melin får in en hel fin liten berättelse på dessa få sidor. En lättläst bok om att det kan löna sig att visa generositet. Kanske kan man kalla det som händer för karma. Boken är från tolv år, men jag tycker den passar bra även för de yngre både att läsa själva om de kan det, eller som högläsningsbok.

I slutet av boken finns en liten intervju med författaren där han berättar bakgrunden till berättelsen som blir en extra liten bonus.

Tack till Nypon förlag för recensionsex.

Annonser

One response

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Mitt Bokliga Liv

~ en kedjeläsande boknörds oändliga läsäventyr ~

Den onda cirkeln

Witness this, bloodbag!

bam tycker

- om böcker

Bokföring enligt Monika

We´re all stories in the end

ylwakarlsson

All Kinds of Stories -Short but Great

A ROOM OF MY OWN

We´re all stories in the end

Sagan om Sagorna

We´re all stories in the end

Midnatts ord

We´re all stories in the end

C.R.M. Nilsson

We´re all stories in the end

Carolina läser...

We´re all stories in the end

Vargnatts bokhylla

We´re all stories in the end

Fiktiviteter

när den verkliga verkligheten inte räcker till

%d bloggare gillar detta: