Är bokbloggsrecensioner verkligen recensioner?

10173803_10152456877542817_338859520256852844_n

Det har senaste tiden pågått debatter på vissa forum om huruvida bokbloggsrecensioner verkligen är riktiga recensioner. Jag tycker naturligtvis det, men alla håller inte med.

Det verkar finnas ett visst motstånd i tanken att personer utan relevant utbildning kan recensera böcker hur som helst. Nu är ju inte recensent ett legitimerat yrke, så det finns naturligtvis inget som hindrar vem som helst från att skriva ett omdöme och kalla det recension. Vad som förbryllar mig i det hela är att det även finns författare som gör motstånd mot att vi recenserar. Som tycker att det borde finnas någon slags kontroll som redogör för ens litterära kunskaper och därmed visar att man är kvalificerad att recensera en bok. Vilket är det löjligaste jag hört. Något som skulle vara lättare är väl att dessa författare ifråga istället skriver ett förord och där deklarerar vilka utbildningar som är önskvärda för att anses kvalificerad att läsa boken. Så slipper man liksom fundera och kan istället bara skita i att köpa hens böcker.

Det dessa personer faktiskt vill göra är att censurera oss. Hindra mig från att skriva vad jag vill på min egen blogg. Nu råkar jag älska böcker och vill skriva om den kärleken, men det tycker vissa alltså är fel. För det räcker inte att bara läsa och känna kärlek till det skrivna ordet.

Eller så är det detta med recensionsexemplar som skaver. Det verkade vara lite både och. En åsikt var nämligen också att vi inte är opartiska. Att vi bokbloggare är köpta. Jag förstod inte riktigt av vem, det var inte helt klart om det var förlaget, författaren eller bokhandlarna som köper oss men någon är det. Enligt vissa. Jag förstod inte heller om vi var köpta i reda pengar eller om det var just recexet det handlade om. Det förstnämnda får jag bara på mitt vanliga heltidsjobb och recex är visserligen trevligt, men med tanke på hur mycket tid jag lägger på bloggen så blir timpenningen nästintill obefintlig. Och så lättköpt är nog inte någon.

Då blir man ju extra glad över att som bokbloggare få feedback och uppskattning. Här hos Författarpodden i deras podd om recensioner. Precis som de säger så väljer jag ju böcker jag tror tilltalar mig. Så i mina ögon borde min åsikt väga mer, eftersom jag säger min ärliga åsikt om en bok jag oftast själv valt inom en genre jag troligen känner till. Till skillnad mot många litteraturkritiker som får i uppdrag att recensera en bok i en genre de kanske avskyr. Var finns det opartiska i det?

Det här gör mig egentligen så upprörd att jag skulle kunna skriva hela natten om det, men ni ska slippa det. Vad tycker ni?

Annonser

6 responses

1. Instämmer i allt du skriver. Vi som bloggar gör det ju för att vi älskar att läsa mycket. Läser man mycket och blandat lär man sig med tiden vad man tycker gör en bok bra eller ej. Recexen är ett plus med sysslan, men inte andemeningen. Författare som inte anser att en ”vanlig” läsares åsikt är något värd borde inte ha några läsare alls. Det är den där vanliga människan med varierande bakgrund som ska köpa deras bok och finansiera deras uppehälle. Så antagligen spelar det en viss roll vad de tycker… Kanske blir mina recensioner oftast positiva, men inte för att jag är köpt utan för att jag väljer att läsa sånt jag tror jag kommer gilla. Oftast stämmer min intuition – efter hundratals och åter hundratals lästa böcker vet jag vad jag gillar. Ett mycket upprörande ämne, det har du rätt i.

Liked by 1 person

2. Jag har nog missat debatten, fast jag vet att den förekommit tidigare. Sen har jag hört författare som inte gillar att läsa bokbloggsrecensioner för att de är så elaka. Men det finns också författare som gillar bokbloggsrecensioner, som jag brukar fråga om (T.ex. i min intervju m Fredrik Backman).
    Min man som läser väldigt många recensioner av musik brukar beklaga sig över att en hel del av de som recenserar från början inte gillar genren och då blir det helt fel, i synnerhet för honom som gillar genren.
    Recex är ju en oerhörd förmån som kan sticka i ögonen, det kan jag förstå. Men jag ser nog inte hur vi skulle vara köpta.

Liked by 1 person

3. Personligen tycker jag att de författare som bara vill bli recenserade av litteraturkritiker endast ska läsas av litteraturkritiker. När jag skriver om en bok så skriver jag för vanliga människor, jag bryr mig inte om de ”regler” som finns för en regelrätta recensioner och subjektiv kan man aldrig vara om något man ska tycka. För hur det än är så tycker man om en bok man läst, det går inte att vara objektiv för ingen läser samma bok (någon klok människa sa det där sista, kommer inte ihåg vem). Och ärligt talat, jag litar mer på en bokbloggare än en litteraturkritiker, för den sistnämnde och jag har inte speciellt många gemensamma punkter.

Gilla

4. Håller med er allihop. Visst förstår jag att man vill bli erkänd av etablissemanget, men det är synd om de på vägen någonstans glömmer vilka som faktiskt läser deras böcker. Att vi är en nagel i ögat på litteraturkritiker kan jag lättare förstå. 🙂

Gilla

5. Jag litar mycket mer på bokbloggares recensioner av böcker än av litteraturkritiker, för det känns som de som bokbloggar verkligen gör det av kärlek till böcker. Det är därför jag gör det i alla fall, när man verkligen brinner för något är det väl klart man vill få dela med sig av sina tankar och åsikter om det :). Det vore underligt om vi, läsarna, faktiskt inte skulle få säga vad vi tyckte om böckerna!

Gilla