Hur elak får en recension vara?

Det finns många skräckexempel på recensioner som gått över gränsen. Martin Melin fick ju höra att hans bok Status 12 var så överraskande bra att man genast misstänker att han fått hjälp att skriva den. Ett uttalande som enbart kan baseras på vem han för tillfället var gift med, för hur skulle man annars ens komma på tanken att tänka något dylikt?

Ett annat exempel är Kristian Lundberg som sågade en bok som inte fanns! Inte hade han vett att skämmas efteråt heller. Riktigt illa eftersom det här faktiskt handlade om en avlönad recensent som istället för att göra sitt jobb, valde att använda sitt yrke för att trycka till någon han helt enkelt inte gillade.

En recension som jag personligen har svårt för är Lotta Olssons sågning av Camilla Läckbergs Sjöjungfrun. Det är liksom inte en sågning av boken, det är en sågning av Läckbergs hela samlade författarskap och dessutom får sig läsarna av Läckbergs böcker en rejäl skopa ovett också. Recensionen blir för mig inte trovärdig. Sågningen är så total att det mer framstår som en personlig vendetta mot författaren. Här vet jag att alla inte håller med mig, några tycker att man ska vara ärlig och ju brutalare ärlighet desto bättre.

Jag vet inte, det känns som många helt saknar respekt för verket de recenserar. Någon människa har lagt ner timmar och åter timmar på något de tror på och kastar sedan ut sin själ till vargarna. Måste vargarna svälja betet? Som litteraturkritiker borde ju skickligheten att såga en bok med respekt finnas, tänker jag. Jag känner en vördnad för böckerna jag läser. Även om verket inte tilltalar mig försöker jag kritisera med respekt. Jag kan vara hårdare mot utländska författare eftersom risken att de läser min kritik är närmast obefintlig, så där ger jag mig själv lite friare händer. Det betyder inte att jag inte är ärlig i mina övriga omdömen. En bloggare som jag inte minns namnet på skrev om en svensk författare ungefär att ”tanken på att läsa hens böcker är lika lockande som tanken på att äta bajs”. Va? Hur kan man ens skriva så?

Överlag tycker jag dock bloggare skriver sina inlägg med respekt.

Vad jag vill med detta? Ingen aning. Kanske bara veta hur ni tänker när ni kritiserar något ni faktiskt inte gillar?

Annonser

7 responses

• Precis så känner jag. Läser man nu klart en hel bok så måste det ju finnas något bra, allt kan inte vara genomruttet och därför känns inte Lotta Olssons sågning äkta. Nu är den gammal men fungerar bra som ett typexempel på hur man inte ska göra tycker jag.

Gilla

1. Håller med dig, det ska göras med respekt. Gillar jag inte en bok brukar jag försöka förklara varför den inte fastnade hos mig, inte göra totalsågningar av något. För en bok jag inte gillar kan ju passa någon annan perfekt! Så jag vill också gärna lyfta fram det positiva jag hittar, för det brukar finnas något i alla fall. Men som du säger, det är någon som lagt ner otroligt många timmar på det jag läser, jag vill inte vara respektlös mot deras arbete.

Liked by 1 person

• Jag är med i en grupp på fb som heter Vi som älskar att läsa böcker och där ser man verkligen hur olika smaken är. Det var en tråd nyligen om böcker man inte klarat av att läsa färdigt, och en bok som någon bara klarade att läsa 50 sidor av, är en annans absoluta favorit och tokälskad. Ytterligheterna blir så tydliga där och just därför ännu viktigare att man poängterar att det är en själv som boken inte passar. Förutom korrekturfel osv som ju finns där oavsett vem som läser förstås.

Gilla

2. Ett intressant inlägg där jag håller med dig helt och hållet. Att lära sig att tala om att man inte gillar en bok med respekt är en konst, jag försöker förklara varför jag inte gillar en bok och försöker också vara tydlig med att även om jag inte gillar en viss bok så finns det säkert någon annan som kan gilla boken. Bakom varje bok finns det ju ett arbete och en riktig person. En sådan kommentar som du lyfter fram tycker jag är väldigt onödig och den tillför absolut inget vettigt alls.

Liked by 1 person